Happy
Toen ik twee jaar geleden eindelijk
besloot mijn eigen website te gaan maken, heb ik me aangesloten bij een
webhost. Een soort van gastheer, die ervoor zorgt dat er ergens een
webruimte voor je is, die je zelf in kunt richten. Of dat echt nodig was,
weet ik niet, maar de host had een helpdesk en daar viel ik voor. Want
HELP! dacht ik de hele tijd. Ik had niet voor niets zo lang geaarzeld een
eigen website te beginnen. Ik ben atechnisch en van computers begrijp ik al
helemaal niets. Toch wilde ik beslist zelf mijn website maken. Niet
afhankelijk zijn van iemand die geen tijd had om bijvoorbeeld mijn nieuwste
boek erop te zetten. En daarbij was die helpdesk een geweldige uitkomst.
Vorige maand kreeg ik bericht dat mijn
host ermee stopte. Hij stelde een andere host voor en daar ben ik meteen op
ingegaan. Die had namelijk ook een helpdesk, een die nota bene gratis was!
Als rechtgeaarde Nederlander viel ik daar natuurlijk direct voor.
En nodig had ik ze!
De eerste keer dat ik belde was op een
zaterdag. Hij sprak Engels. Ik vroeg verward: 'Spreek je geen Nederlands?'
'No,' zei hij, 'not in the weekend.' Ik schoot in de lach. Op
maandag dus wel. Erg grappig! Maar het bleek dat de helpdesk alleen door de
week door Nederlands sprekende mensen bemand werd.
Hij vroeg me mijn naam te spellen, want
hij verstond hem niet. Tja, de h van ... 'Holland?' vroeg hij. Goed
idee. Dus de e van England. De t van ... Bij de u had ik echt een
probleem. Utrecht? Kende hij die plaats? Hij bleek in Berlijn te zitten,
toch begreep hij me. 'Uniform?' vroeg hij. Lachend kwamen we er
samen wel uit.
De tweede keer belde ik op dinsdagavond
en weer sprak de man Engels. Hè? Ach ja, het was zo druk bij de Nederlandse
helpdesk, dat hij maar even insprong.
Hij vroeg mijn klantnummer dat ik
inmiddels had. 'Aha, miss eh mrs eh Hedy eh Loeten.
Wat kan ik voor u doen?' Ik legde mijn probleem uit, maar hij had
ook een probleem. Blijkbaar moest hij beleefdheidshalve na elke zin mijn
naam zeggen en hij kwam er niet uit. 'Miss eh Loeten,' zei hij alsmaar.
'Hetty!' riep ik. Hij zuchtte opgelucht. 'Waarom hebt u dan ook zo'n
moeilijke naam,' vond hij. 'Niet moeilijker dan die van u,' gokte ik
vanwege zijn zware accent en inderdaad na drie keer herhalen kon ik zijn
naam nog niet uitspreken of opschrijven. Haha.
Maar wat opvallend was voor een gratis
helpdesk – waarbij ik gedacht had snel afgescheept te worden vanwege de
kosten – dat was dat ík degene was die beide gesprekken moest beëindigen.
Ze bleven grapjes maken, lachen en vragen stellen.
Een uur na de gesprekken zat ik nog te
grijnzen, omdat ik Engels had gesproken én omdat het zo leuk was geweest.
Ik verheug me zelfs op een volgend probleem – liefst in het weekend
natuurlijk! Alleen de gedachte al maakt me very happy.
2 februari 2009
Terug
|