Terug
|
Uitgeteld
Vanmorgen met een heerlijk inspirerend
gevoel wakker geworden en opgestaan. Ik wilde meteen gaan schrijven, maar
bedacht dat ik beter eerst even iets kon verifiėren op internet. Toen
schoot me te binnen dat ik dat al twee dagen niet meer kon: op internet
gaan en in mijn mailbox kijken. Even gecheckt en nee, het kon nog steeds
niet. De klantenservice gebeld. Er was geen storing. Dus lag het aan mijn
instellingen. Die van mijn computer dan. Had ik onbewust, ongewild iets
veranderd? De man met de Friese voornaam vertelde me hoe ik mijn computer
terug kon zetten naar het moment waarop alles nog wel goed was. En dan
opnieuw proberen. Ik moest de telefoonverbinding verbreken om het uit te
proberen, want ik ben antiek. Ik mail nog via mijn telefoonlijn en kan dus
geen twee dingen tegelijk. Zijn instructies uitgevoerd er was echter
niets veranderd. Opnieuw gebeld. Deze hulpverlener had een heerlijk warme
stem. En geduld had hij ook. Hij hielp me een vinkje weg te halen voor
'internet protocol TCP/IP', mijn computer opnieuw te starten en het vinkje
weer terug te zetten. Dit moest werken, vond hij. "Belt u mobiel?" vroeg
hij. Nee, echt antiek dus, want ik heb geen mobiele telefoon.
Telefoonverbinding verbroken, opnieuw contact gezocht met internet. Niks.
De derde helpdesker was slecht te verstaan, maar hij mompelde dat hij
gehoord had dat er een storing op de inbelverbindingen was. Ik perplex. Dat
was immers mijn allereerste vraag geweest. Hij ging informeren, maar zei al
snel dat het toch niet zo was. Eerlijkheidshalve moest hij eraan toevoegen
dat er weinig bekend was over inbelverbindingen, want daar werkte haast
niemand meer mee. Hij vertelde enthousiast dat ik voor vijf euro per maand
een verbinding van dag en nacht kon krijgen, even een splitter ertussen en
ik hoefde nooit meer in te bellen. Veel handiger en sneller. "Je houdt me
voor de gek," zei ik. "Natuurlijk niet!" Maar toen viel hij even stil. Hij
had mijn postcode ingetikt en gezien dat... "Niet te geloven," vond hij.
"We hebben bijna in heel Nederland dekking." Maar dus niet bij mij op het
platteland. Dan zat er nog maar een ding op. Ik moest pingen. "Eh?" Hoewel
nog steeds niet geheel verstaanbaar, legde hij toch geduldig uit wat het
was en wat ik moest doen. Lukte dat niet, dan lag het toch aan hen, al kon
dat niet, want er was geen storing. Vlak voordat hij ophing, zei meneer
slechtverstaanbaar nog iets vreemds: "Ik heb een ander inbelnummer voor u
van een lijn die geen storing heeft." Hoezo geen? Maar goed, ik ging pingen...
Nee, ik ga niet uitleggen wat het is, want het lukte niet en derhalve had
het dus vanaf het begin niet aan mijn computer gelegen. Uiteindelijk
ingebeld via dat noodnummer en... de mailtjes kwamen binnen, ik kon weer op
internet zoeken! Ik wist alleen niet meer wat ik zocht.
Twee uur nadat ik geļnspireerd was
opgestaan, had ik nog geen letter op mijn beeldscherm gezet, maar was ik
uitgebeld en uitgeteld.
27 oktober 2007
Terug
|
|