Vrij
Vandaag heb ik de Afsluitdijk genomen. Met
honderddertig kilometer per uur, want dat mag tegenwoordig en dat wilde
ik meemaken. Honderddertig schijnt de chauffeur een vrij gevoel te geven.
Lekker even ‘vliegen’, jezelf ‘laten gaan’, de wind in je haren of
zoiets. Met links het IJsselmeer (als je vanaf Friesland komt) en rechts
de Waddenzee. Waar je mooi niets van ziet, want voor het IJsselmeer rijd
je te hard en voor de Waddenzee zit een hoge dijk. Vierenzeventig
seconden scheelt het, had ik gelezen. Maar dat was sarcastisch bedoeld
van degene die dat uitrekende. En dat is logisch, want er gebeurt altijd
wel wat, waardoor je de ‘winst’ in een ommezien weer kwijt bent. Zoals
aan het begin van de Afsluitdijk, waar je op dit moment maar vijftig mag,
omdat ze er nieuwe kabels aanleggen en je van rijbaan moet verwisselen.
Of wanneer er een vrachtwagen voor je rijdt, die zo graag een andere
vrachtwagen wil passeren en er vele seconden lang tergend langzaam aan
voorbijkruipt. Remmen, gas minderen, afwachten en dan eindelijk je
gaspedaal weer in trappen. Tel uit je winst!
En wat te denken van al die seconden die
je kwijt bent, als je eindelijk aankomt in Zaandam, waar ik moest zijn
voor een fotoshoot? Na twee uur achter het stuur moet je je wel
even uitrekken, benen strekken, klein rondje lopen voor je naar binnen
kunt, toch?
Of al die minuten die je verliest op de
terugweg bij de grote rotonde van Joure, waar het in de spitsuren zo
druk is, dat je er nauwelijks op komt?
Ja, dan is het heel prettig dat je net op
de Afsluitdijk vierenzeventig seconden winst gemaakt hebt, ha!
Nee, voor de tijdwinst hoef je het niet te
doen. Wegwerkzaamheden zijn (gelukkig) normaal, want stel dat ze niet
plaatvonden! En dat er inhalende vrachtwagens zijn, heb ik alle begrip
voor.
Voor het milieu is het bovendien slecht.
Ik meen me te herinneren dat we juist ter bescherming van het milieu
niet harder meer mochten dan honderdtwintig km/uur. Nu mag je tussen het
IJsselmeer en de Waddenzee het milieu verpesten. Een betere plek om te
verpesten kun je nauwelijks vinden met al die prachtige zeevogels.
En wat het kost, om het milieu te
beschermen bij honderddertig km/uur en de geluidsoverlast in te perken.
In deze tijd van bezuinigen. Dat gaat mijn pet te boven, maar die was
toch al afgewaaid bij die reuze snelheid.
Wat overblijft, is het ‘vrije gevoel’ dat
je als chauffeur hebt. Dat klopt, maar ik had dan ook een vrije dag.
Daarnaast moet je echter bijzonder alert zijn en extra geconcentreerd
rijden. Een ongeluk zit al in een klein hoekje, nu is dat hoekje (van de
achteruitkijkspiegel) nog veel kleiner.
En wat ik in Zaandam moest bij die
fotoshoot?
Dat kun je zien in het tijdschrift
Vriendin, week elf. Daar sta ik samen met drie andere schrijfsters
op de foto. En geen foto die met honderddertig km/uur gemaakt is. Nee,
met aandacht en zorg. Dus eigenlijk een dertigkilometerfoto.
23 februari 2012
Terug
|